AVENUES OF OBLIVION
BALLET MÉCANIQUE
7″
MAJ 1980
BETTER DAY RECORDS (BET3)
Kort efter deres debut ved den stort anlagte Concert of the Moment-koncert i Saltlageret november 1979 skrev Identity – der allerede i januar 1980 ændrede navn til Ballet Mécanique – kontrakt med det uafhængige pladeselskab Better Day Records.
Selskabet blev kort efter opkøbt af det multionale CBS, på hvilket gruppens debutalbum, The Icecold Waters of the Egocentric Calculation, derfor udkom i efteråret 1981.
1. Avenues of Oblivion (3:45)
2. The Screen (3:17)
AVENUES OF OBLIVION
Electric music is ripping the air
Streets lit up by electricity
Coins of death call through the haze
Disparating conditions of minds
The avenues of oblivion touch your mind
Its sick fingers seek your energy
Shades of submission printed in the air
The corps of the silent army slowly move
Arms of death crawl the highs
Dancers of destruction scream
The preludes of tomorrow
Another rebellious transmission
The avenues of oblivion
The dancers of destruction
THE SCREEN
Outside, escapism in neon
The cancer city pulsates
Transmissions flimmer in the dark
Eyes of terror in bodies of carelessness
The echo of electricity shines in the room
Dullness slowly invades with triumph
Bloodshot eyes trying to forget
Mindless people hiding from reality
The screen, happy neon nights
Terrified people seek support
Empty smiles promising happiness
The subculture’s subjection
Martin Hall: Vokal, flygel, guitar
Michael Karshøj: Trommer
Morten Versner: Bas, violin
Design: Martin Hall
Avenues of Oblivion viser Ballet Mécanique i et meget tidligt stadie af gruppens udvikling, fanget et sted mellem deres punk-inspiration og avantgarderock-ambitioner. Martin Hall var 16 år gammel, da gruppen indspillede singlen.
Pladen sælges nu om stunder for flere tusind kroner antikvarisk. Den er så sjælden, at Danmarks Radio efter sigende opbevarer deres kopi i et særligt sikret pengeskab for værdifulde udgivelser.
Indspillet og mixet i Werner Studio, foråret 1980.