BANDCAMP

HIP … EN HYLDEST TIL STEPPEULVENE

FORSKELLIGE KUNSTNERE
CD
OKTOBER 1995
EXLIBRIS (EXLCD 30053)

Hip er en tribute-cd lavet for at hylde det gamle hippieband Steppeulvene, gruppen der i 1967 udgav det originale, nu legendariske album Hip.

1995-versionen af pladen præsenterer lytteren for en række nye danske grupper som How Do I, Murmur, Rhonda Harris og Souvenirs såvel som den 72-årige performer Irma Victoria, med hvem Martin Hall året inden havde indspillet Phantasmagoria.

1. 0-0-0 (How Do I) (6:10)
2. Til Nashet (Murmur) (5:20)
3. Itsi-bitsi (Irma Victoria) (4:50)
4. Til Nashet (Swoon) (4:49)
5. Dunhammeraften (Peter Belli) (4:47)
6. Du skal ud, hvor du ikke kan bunde (Rhonda Harris) (3:21)
7. Flip (Double Muffled Dolphin) (5:50)
8. 0-0-0 (Souvenirs) (3:18)
9. Kvinde kom ud (The Arnø Family Combo) (5:17)
10. Jensen (Death Tothe) (6:52)
11. Lykkens pamfil (Soma Hammarlund) (10:37)

How Do I: 0-0-0
Murmur: Til Nashet
Irma Victoria: “Itsi-bitsi”
Swoon: “Til Nashet”
Peter Belli: “Dunhammeraften”
Rhonda Harris: “Du skal ud, hvor du ikke kan bunde”
Double Muffled “Dolphin: Flip”
Souvenirs: “0-0-0”
The Arnø Family Combo: “Kvinde kom ud”
Death Tothe: “Jensen”
Soma Allpass Hammarlund: “Lykkens pamfil”

Design: Jens Kruse
Foto: Per Morten Abrahamsen

Hip tribute-cd’en forvoldte en del medieomtale, da den udkom. Adskillige ældre kritikere fandt indspilningerne hvis ikke noget nær irrelevante, så ligeud respektløse, Irma Victoria’s version af Steppeulvene’s “Itsi-bitsi” i særdeleshed.

Selvom hendes version mange steder blev fremhævet som pladens klart mest eksperimenterende og innovative bidrag, var der flere senioranmeldere der adresserede Irma Victoria and Martin Halls rendering med stor fjendtlighed – ingen mere end Lars Villemoes, der i Weekendavisen decideret fordømte Hall for sin provokerende udgave af sangen, en version om hvilken han skriver følgende:

“Værst af alle er dog det af Martin Hall iscenesatte Irma Victoria and the Hatebox Experience, som aflirer en udgave af rejse-lokkesangen Itsi-Bitsi, der ikke bare er hadefuldt forvrænget og kattefalsk udført, men også påsmurt så tykke lag af underlødig og afstandstagende ironi, at bidraget direkte modsiger albummets undertitel. Halls og Irma Victorias ”sang” er så grov en gøren nar af forlægget, at kun en meget kynisk og dobbeltmoralsk kunstner ville være bekendt at tage penge for bidraget.”

På trods af flere fine anmeldelser andre steder vakte “Itsi-bitsi” alt i alt – med musikhistoriker ved Musikvidenskabeligt Institut Rune Rindel Hansens beskrivelse af modtagelsen – “en forargelse, der sjældent er set hos danske anmeldere, og som man nærmest skal helt tilbage til Le Sacre du Printemps eller modtagelsen af moderne kunst for at finde lignende.”

“Its-bitsi” blev senere inkluderet på irma Victorias Memorial-opsamlingsalbum, der blev udgivet året efter hendes død i år 2000.